FRÅGOR & SVAR
och några tips från coachen….
Om du önskar högre hastighet i ditt fastighetsnät kan du beställa detta hos Telia på ”Mina sidor”. Där loggar du in säkert och snabbt med BankiD. Samfällighetens grundutbud är 100/100 mbit/s, samt ”Lagompaketet” som TV-utbud.
Från Bredband 100/100 Mbits till 250/250 Mbits kostar 99 kr ink moms/månad.
Från Bredband 100/100 Mbits till 500/500 Mbits kostar 199 kr ink moms/månad.
Från Bredband 100/100 Mbits till 1000/1000 Mbits kostar 299 kr ink moms/månad.
Detta är individuella uppköp som faktureras direkt till medlemmarna.
Styrelsen rekommenderar:
Du har nu tillgång till ett stort utbud av kanalpaket, där grundutbudet för föreningen är ”Lagompaketet”. Som medlem har du också gratis tillgång till Telias egen streamingtjänst http://www.teliaplay.se som ger dig möjlighet att se lagompaketet även på andra plattformar såsom mobiler, datorer och surfplattor. Detta ingår i vårt avtal med Telia. Gå även in på http://www.telia.se/privat och logga in med BankId så kommer du in på ”din sida” på Telias kundportal. Där kan du enkelt köpa fler kanalpaket, det finns bl.a ett stort sportutbud.
För att inte missa information och nyheter från styrelsen och föreningens supportpersoner så rekommenderar vi starkt att du går in på denna webbplats flik https://tvsigtuna.se/nyheter/prenumerera/ och anmäler ditt intresse för våra epostutskick.
- Bra länkar för information:
- https://www.fixanatet.se (Här kan du lära dig det mesta om hemmanät och terminologier).
- http://www.bredbandskollen.se/ (Kolla hur snabbt ditt nät är hemma).
- https://www.telia.se/privat (Telias hemsida för inloggning till ”Mina sidor”)
- https://www.teliaplay.se/ (Telias playtjänst. Du kan se på TV på din mobiltelefon och/eller surfplatta/dator).
- https://www.telia.se/privat/support (Telias support och hjälpsida)
F: Vart ringer jag om det blir problem med mina bredbandstjänster?
S: Vid fel kolla först med en granne om samma fel finns där!
Om felet är generellt kontakta Teliaansvarig person i styrelsen.
Om du är ensam om felet, kontakta teknisk support i styrelsen, se nedan. Vet du själv felorsaken ring Telias kundtjänst, se nedan.
Kontakta oss gärna med SMS och beskriv vad det är som är fel, så kontaktar vi dig.
TV Sigtunas support:
08-591 193 86, 070-779 36 06, Hans Ekvall, i första hand teknisk support.
08-592 506 95, 070-652 36 86, Carl Gustaf Kjellberg, Teliaansvarig, teknisk support
Telias kundtjänst:
020 – 75 57 66 Abonnemang och fakturafrågor
020 – 24 02 50 Kundtjänst, Installation och inställningar och övriga supportfrågor
F: Vilka enheter ingår i bredbandspaketet från Telia i respektive fastighet?
S: Utrustningen, dvs fiberconverter (mediaconverter), 1 st Router Telia 5370 (Sagemcom) med möjlighet till trådlös (WiFi) överföring , 2 st TV-boxar, tillhör fastigheten och ej fastighetsägaren, och skall lämnas kvar vid ägarbyte.
F: Hur gör jag för att välja till fler tv-kanaler?
S: Kontakta Telias kundtjänst.
F: Vilka TV kanaler kan jag välja till?
S: Telia har en bra guide här. Paketet ”Lagom” + Teliaplay ingår i våra abonnemang.
F: Hur mycket kostar det att välja till fler kanaler?
S: Vi får en rabatt på de större kanalpaketen, kontakta Telia för aktuell rabatt.
F: Hur hanterar jag mina avgifter till samfälligheten, vid försäljning av fastigheten?
S: Detta är enbart en fråga för köpeavtalet mellan dig och köparen i köpeavtalet. Samfälligheten kommer att fakturera den som är registrerad som fastighetsägare vid faktureringstillfället om ni ej medelat annat till samfälligheten styrelse.
F: När jag säljer min fastighet, vad skall jag då lämna kvar?
S: All utrustning samt de koder som tillhör boxen skall efterlämnas till den nya fastighetsägaren.